close

  • Być wiernym Ojczyźnie mej, Rzeczypospolitej Polskiej
  • RELACJE Z WYDARZEŃ

  • 31 grudnia 2015

    Ponad 50 projektów od Mediolanu po Palermo złożyło się na włoskie obchody 100. rocznicy urodzin Tadeusza Kantora w 2015 roku. Wszystkie imprezy inicjowane i współorganizowane przez Instytut Polski w Rzymie zostały zrealizowane we współpracy z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka i zebrane na okolicznościowym portalu www.tadeuszkantor100.it

    W kwietniu publiczne Radio RAI 3 wyemitowało cykl 6 audycji radiowych poświęconych życiu i twórczości Tadeusza Kantora, przygotowanych przez Silvię Parlagreco i Paolę Bianchi w wyniku szeregu wizyt studyjnych do Polski. Audycje gościł znany i ceniony program kulturalny włoskiego radia, Radio 3 Suite, poświęcony wybitnym osobistościom świata kultury.

    Od kwietnia do lipca w Palermo na Sycylii, mieście z którym Kantor był szczególnie związany,  zorganizowano cykl imprez, w które zaangażowały się najważniejsze instytucje teatralne miasta: Teatry Garibaldi, Massimo, Libero i Ditiramu, Muzeum Marionetek i Muzeum Regionalne Abatellis. Na program wydarzeń przygotowanych i sfinansowanych w dużej mierze przez wydział kultury UM Palermo we współpracy z IP w Rzymie złożyły się wystawy, warsztaty, spektakle i performance z udziałem zarówno polskich jak i międzynarodowych twórców. W drugiej połowie roku w ramach festiwali teatralnych w Rzymie i w Mediolanie wystawiono spektakl „Zero” przygotowany przez Paolę Bianchi, inspirowany przedstawieniem ciała w twórczości Kantora. Spektaklowi w Mediolanie towarzyszyła wystawa zdjęć ze spektakli Kantora i instalacja Silvii Parlagreco i Paoli Bianchi w Galerii Ostrakon. Salerno w regionie Kampania gościło „Tydzień Tadeusza Kantora”, na którego program złożyły się konferencje, spektakle teatralne, performance i instalacje video oraz warsztaty z udziałem Ludmiły Ryby, aktorki teatru polskiego mistrza.

    Punktem kulminacyjnym Roku Kantora we Włoszech była międzynarodowa sesja naukowa pt. „Polityka sztuki, polityka życia. Tadeusz Kantor między teatrem, malarstwem i literaturą” zorganizowana w grudniu w Rzymie przez IP i Uniwersytet La Sapienza we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza, Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka i rzymską Stacją PAN. W trzydniowym cyklu wykładów i dyskusji poświęconych życiu i twórczości Kantora, przygotowanym przez wybitnego polonistę prof. Luigiego Marinelliego i teatrolog prof. Valentinę Velentini, udział wzięło ponad 30 ekspertów, a także nowych badaczy dzieła Kantora z całego świata, którzy omawiali różne zagadnienia twórczości artysty. Konferencji towarzyszyła wystawa ponad 200 fotografii ze spektakli Kantora autorstwa Romano Martinisa, wystawa rysunków Tadeusza Kantora z rzymskiej kolekcji Stefanii Pigi oraz spektakl „Umarła kasta” w wykonaniu włoskiej grupy Patas Arriba Teatro. Spektakl, zainspirowany arcydziełem Kantora „Umarła klasa”, został zrealizowany w koprodukcji polsko-włoskiej we współpracy z Teatrem Nowym w Krakowie w ramach projektu „To (nie) jest Kantor” przygotowanego w związku z obchodami 250 lat Teatru Publicznego w Polsce.

    Ponadto, nakładem włoskiego wydawnictwa Titivillus, ukazały się biografia Tadeusza Kantora autorstwa prof. Krzysztofa Pleśniarowicza oraz pełne wydanie zbioru tekstów teatralnych i teoretycznych Tadeusza Kantora pod redakcją prof. Luigiego Marinelliego.

    Na zakończenie rzymskiej konferencji, Natalia Zarzecka, dyrektor Cricoteki, podkreśliła wagę tego, że Rok Tadeusza Kantora obchodzony na całym świecie zakończył się w tak szerokim gronie i właśnie we Włoszech, w kraju, z którym artysta związany był w sposób szczególny. Wyraz tej szczególności dały między innymi entuzjastycznie przyjęte wypowiedzi Achille Perilli – artysty i historyka sztuki, za sprawą którego Tadeusz Kantor znalazł się we Włoszech w 1969 roku oraz Moni Ovadia – wybitnego i znanego włoskiego aktora, reżysera teatralnego i muzyka.

     

    „Czekając na upadek Muru Berlińskiego, Tadeusz Kantor w teatrze obalił granice między różnymi ekspresjami artystycznymi, między inscenizacją a rzeczywistością, przekraczając mury ideologiczne, tematyczne i formalne między „dwiema Europami” i resztą świata” Natalia Distefano, dziennik „Corriere della Sera”

     

    Organizatorzy: Instytut Polski w Rzymie, Uniwersytet La Sapienza w Rzymie, Urząd Miasta Palermo, Teatro Verdi w Mediolanie, Audytorium w Salerno

     

    Partnerzy: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Fundacja im. Tadeusza Kantora, Instytut Adama Mickiewicza, Stacja PAN w Rzymie, KG RP w Mediolanie, Radio RAI 3, Museo delle Marionette w Palermo, Teatro Garibaldi w Palermo, Teatro Ditiramu w Palermo, Teatro Massimo w Palermo, Urząd Portu w Palermo, Galeria Ostrakon w Mediolanie, Teatro Laba w Brescii, Mediateca Marte w Cava de’ Tirreni, Urząd Miasta Mediolan, Urząd Miasta Salerno

    Konferencja kantorowska w IP Rzym Foto Alberto Ri
    Romano Martinis (w środku) na wernizażu swojej wy
    Wernisaż wystawy Romano Martinisa w IP Rzym Foto
    Wystawa Romano Martinisa w IP Rzym Foto Marta Spu
    Renato Palazzi na wernisażu wystawy Romano Martin

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: